Aangepast Paardrijden

Bij ons kan iedereen met wat voor beperking dan ook komen genieten en leren kennismaken met de paardensport. Jong en oud vind bij ons een stabiele en rustige situatie. Door de rust van onze paarden ,komen zij tot rust.

Wij ontvangen ruiters met een redelijke rompbalans en die redelijk zelfstandig op kunnen stappen. Door paard te rijden ben je bezig met je balans, train je je spieren, en heb je plezier. Door de lessen die in groepsverband worden gereden, ontstaan er vaak vriendschappen, dit motiveert weer om lekker bezig te zijn.

Tijdens de lessen houden wij ons met een aantal factoren bezig, een goede zit, liefde geven en liefde krijgen. Het opzadelen of het afzadelen doet de ruiter zelf, dit uiteraard met de hulp van een van onze vrijwilligers. Op deze manier hebben ze al even kunnen aanvoelen op welk paard ze gaan stappen, kunnen ze ook rustig een "band" opbouwen.

De omgang met de paarden is zeer belangrijk, doordat een paard niet oordeelt voelen mensen zich vaak al 1 met hun dier. Het rijden van een paard geeft uiteindelijk een uitdaging, en daardoor leren ze omgaan met een correcte ademhaling, voelen ze (de ruiter) spierspanning en daardoor leren ze ook dat ze kunnen ontspannen.

Tijdens de lessen doen wij van alles, zo doen we dressuurmatig rijden, maar gaan we ook als het mooi weer is wel eens naar het park of het strand (zomer). Uiteraard gaan de vrijwilligers mee en loopt er iemand naast het paard. Zo houden wij het leuk voor de ruiters maar ook voor onze paarden. Tevens organiseren wij ong. 2 x per jaar een wedstrijd. De lessen die wij organiseren worden door een gediplomeerd IPG-instructrice (instructie paardrijden gehandicapten) gegeven.

Leren paardrijden in kleine groepen, is bij ons van groot belang. Rijdt jij al les, maar heb jij moeite met:

- Concentratie

- Teveel prikkels

- Heb je angst of ben je onzeker

- Balans

Dan ben je bij ons aan het juiste adres, onze lessen bestaan uit max. 4 ruiters. Dit zorgt voor rust en daarbij is er voldoende gelegenheid om ruiters te begeleiden. Ook kun je bij ons voor privéles terecht (wel op afspraak.) Bij ons duren de lessen 45min, soms is dit iets langer en soms iets korter, dit heeft te maken met hoe hard we hebben gewerkt, het moet voor de ruiters namelijk wel verantwoord blijven. Vaak verliezen kinderen na een kleine 45 min de concentratie, wat aangeeft dat ze voldaan zijn. In onze lessen is het de bedoeling dat je natuurlijk iets gaat leren, wat is er mooier dan iets te leren en een vertrouwens band met een paard opzetten. Doordat paardrijden therapeutisch werkt, zijn de lessen ook zeer geschikt voor kinderen/volwassenen met bijv. ADHD, ADD, Autisme, PDD-NOS, hyperactief of bijv. hoogbegaafd.

Er zijn dan ook 10 redenen waarom je eigenlijk al met een paard moet gaan werken/omgaan:

1. Grenzen leren kennen, die (nog) niet aangegeven durven worden
  2. Jezelf uitdagen
  3. De zorg voor dieren
  4. Vertrouwen ontwikkelen
  5. Omgaan met telleurstellingen
  6. Controle krijgen over ademhaling/spierspanning en ontspanning
  7. Band opbouwen met een dier
  8. Voelen, Luisteren en Kijken
  9. Je doet het niet alleen
  10. Een paard oordeelt niet of verwacht niks.

Ben jij iemand of ken jij iemand die een beperking heeft in welke vorm dan ook, en misschien wel eens kennis wil maken met het aangepast paardrijden? Neem dan contact met ons op.